Magiczne zaklęcie, dla użytkowników testów w biznesie

Czy pracujesz w dziale HR? Czy korzystasz w swojej pracy z testów, np. w procesach selekcji czy rozwoju pracowników? Jeżeli tak, to pewnie niejednokrotnie kontaktowali się z Tobą rozmaici sprzedawcy, oferujący Ci różnego rodzaju testy. W tym artykule podzielę się z Tobą magicznym zaklęciem, które pozwoli Ci szybko zorientować się, z którymi sprzedawcami testów warto rozmawiać.

Read more

Dlaczego nie ekscytują mnie „najnowsze badania”

Stwierdzenie „z najnowszych badań wynika” zdaje się mieć znacznie większą moc przekonywania, niż samo stwierdzenie „z badań wynika”. Zjawisko to jest wyraźnie widoczne szczególnie w środowisku biznesowym. Idea „nowości” zdaje się automatycznie dodawać 50 punktów do wiarygodności dowolnego przekazu, podobnie zresztą jak dodany do jakiejkolwiek nazwy przedrostek neuro-. Czy słusznie? Moim zdaniem nie, a idea nowości w obszarze badań jest przereklamowana.

Read more

Czy „obiektywnie” zawsze znaczy „lepiej”?

Stosując badania ankietowe w organizacjach, co jakiś czas spotykam się z przekonaniem, że pozwalają one jedynie na poznanie subiektywnych odczuć respondentów i w związku z tym – tam gdzie to możliwe – należy zastępować je analizą danych obiektywnych, na przykład pochodzących z firmowych systemów informatycznych. Wyższość takich danych nad danymi pochodzącymi z ankiet nie jest jednak aż tak bezdyskusyjna jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Badanie odczuć i percepcji respondentów ma bowiem pewne nieoczywiste zalety.

Read more

Dlaczego w testach psychologicznych pytamy wielokrotnie o to samo?

Często zdarza mi się słyszeć komentarz: „widziałem, że w tym teście psychologicznym pytacie kilka razy o to samo, tylko nieco innymi słowami – pewnie chodzi wam o to, żeby sprawdzić czy spójnie odpowiadam?” Otóż nie. Po pierwsze, nie sprawdzamy czy spójnie odpowiadasz. Po drugie, wcale nie pytamy kilka razy o to samo.

Read more

Siedem grzechów głównych analizy sieci społecznych

Analiza sieci społecznych (Social Network Analysis, SNA) jest metodą analizy i wizualizacji struktur społecznych, przy pomocy grafów. Chociaż sama metoda nie jest nowa, to jednak ostatnio zyskuje na popularności. Wynika to między innymi z dostępu do danych oraz do oprogramowania, które sprawia, że SNA stało się relatywnie łatwe i tanie do przeprowadzenia. W analizie tej kryją się jednak pewne nieoczywiste pułapki, które mogą zaskoczyć tych, którzy mają z nią do czynienia pierwszy raz. Poniżej opracowana przeze mnie lista siedmiu najpoważniejszych błędów, na które natrafiłem w obszarze stosowania SNA w organizacji.

Read more